Saturday, April 2, 2016

KRATYLOS'A YORUMLAR: PHYSIS-NOMOS KARSITLIĞI BAĞLAMINDA FİLOLOJİK VE YORUMBİLİMSEL BİR İNCELEME, CİLT 2 / COMMENTARIES ON CRATYLUS: A PHILOLOGICAL AND HERMENEUTICAL EXAMINATION IN THE CONTRADICTION BETWEEN PHYSIS AND NOMOS, VOLUME 2

Kratylos'a Yorumlar: Physis-Nomos Karsıtlığı Bağlamında Filolojik ve Yorumbilimsel Bir İnceleme, Cilt 2
 2016, Kratylos'a Yorumlar: Physis-Nomos Karsıtlığı Bağlamında Filolojik ve Yorumbilimsel Bir İnceleme, Cilt 2. İstanbul: Dergâh Yayınları.

Platon'un Kratylos'u, dil felsefesinin başlangıç noktası, dilbilimin kaçınılmaz başvuru kaynağı, dille ilgili kafamızı kurcalayan onlarca sorunun ilk defa telaffuz edildiği metindir. Platon'un Kratylos'u, dahiyane, ancak bir o kadar da bilmecemsi bir diyalogdur. Metindeki etimolojik araştırmanın sıradüzeninden, açıklamaların arkasındaki niyetin ciddiyetine, Sokrates'in tartışmada hangi safı tuttuğundan, Platon'un kasten gizlenen gerçek fikirlerine, sırlarla dolu bir atmosfer Kratylos'un satırlarında bile isteye oluşturulmuş gibidir. Bu sır perdesini kaldırmaya çalışan okuyucu ya da çevirmen her seferinde yeniden dilin içine davet edildiğini fark etmekten kendisini alamaz. Kratylos belki tam da, dile yönelik soruların cevaplarının ancak dilin içinde aranabileceğinin çıkmazına giden bir yol olarak tasarlanmıştır.

Bu yolda yürüyen yorumcu filolojinin en küçük ayrıntıları gözden kaçırmayan bakışından yararlanırken, metnin kültürel ve felsefi bağlamına da nüfuz etmek zorunda kalır. Elinizdeki inceleme böyle iki yönlü bir yöntemsel yaklaşımla Klasik Atina'da doğa-yasa (physis-nomos) arasındaki gerilimin dilsel boyutlarını açığa çıkarmayı amaçlamaktadır. Zira Yunan dilindeki fonetik bir sorunu, maddi kültüre dair bir ayrıntıyı, Yunan alfabesinin tarihsel gelişimini ya da deyimsel bir ifadenin dayandığı toplumsal belleği araştırırken yorumcu her seferinde felsefenin ayakkabılarıyla dil yolunda yürüdüğünün bilincine varır. Dil yolunda ve okuru da dil yoluna davet ederek...

Ebat: 13,5x21 cm
Sayfa Sayısı:
419
ISBN: 978-975-995-701-8
Fiyatı: 25 TL
Felsefe Serisi 35

Friday, April 1, 2016

PLATON: KRATYLOS. GİRİŞ, METİN, ÇEVİRİ VE DİZİNLER, CİLT 1 / CRATYLUS: INTRODUCTION, TEXT, TRANSLATION, AND INDICES, VOLUME 1

Platon: Kratylos. Giriş, Metin, Çeviri ve Dizinler, Cilt 1
 2016, Platon: Kratylos. Giriş, Metin, Çeviri ve Dizinler, Cilt 1. İstanbul: Dergâh Yayınları.

Platon'un Kratylos'u, dil felsefesinin başlangıç noktası, dilbilimin kaçınılmaz başvuru kaynağı, dille ilgili kafamızı kurcalayan onlarca sorunun ilk defa telaffuz edildiği metindir. Platon'un dil kullanımı Kratylos'un labirentlerinde rafine edilirken, aslında Klasik Atina'nın entelektüel çevrelerindeki en popüler tartışmalarından biri gözler önüne serilmektedir: Adların Doğruluğu. Kratylos, dilin bilimsel, felsefi, dinsel yönlerini sorgulayan bir dizi hâlâ cevapsız soruyla gündemdeki yerini korumaktadır. Bunlardan sadece birkaçı söyle sıralanabilir: Bir adı doğru yapan nedir? Adların bir doğruluğu varsa bu doğruluk uylaşımsal mıdır yoksa doğal mıdır? Söz konusu doğruluğun üzerinde yükseldiği zemin nedir, anlam mı, yoksa sözcüklerin kendileri mi? Kullandığımız dilin iletişimde sağladığı ortaklıktan nasıl emin olabiliriz?
Platon'un Kratylos'u Türkçede okuyucunun karşısına ilk defa çıkmıyor. Ancak elinizdeki kitapta yer alan çeviri Yunanca orijinal metnin titiz bir incelenmesinin, satır satır, kimileyin hece hece, hatta harf harf, kılı kırk yaran bir filolojik bir dakikliğin ürünü olduğu iddiasını taşımaktadır. Çünkü bu çalışma, diyalogda başvurulan deneysel dil cambazlıklarında ya da etimolojik sözcük oyunlarındaki zeka parıltısını kaybetmemeye çalışan bir çeviri pratiğiyle ortaya çıkmıştır. Bu zeka pırıltısı bir yandan okurun gözlerini kamaştırırken, öte yandan dilin, dilbilimin, dil felsefesinin karanlık dehlizlerini aydınlatmaktadır. Kratylos'un sunduğu sorunsal alan, Kratylos’a Yorumlar: Physis-Nomos Karşıtlığı Bağlamında Filolojik ve Yorumbilimsel Bir İnceleme başlıklı ikinci ciltteki yorumlarla bir nebze daha net bir görünüme kavuşmaktadır.

Ebat: 13,5x21 cm
Sayfa Sayısı:
236
ISBN: 978-975-995-700-1
Fiyatı: 13 TL
Felsefe Serisi 34

Thursday, March 31, 2016

PROKLOS, ADLANDIRMANIN ONTOTEOLOJİSİ. PLATON'UN KRATYLOS'UNA YORUM / PROCLUS, ONTOTHEOLOGY OF NAMING. COMMENTARY ON PLATO'S CRATYLUS

Proklos: Adlandırmanın Ontotelojisi. Platon'un Kratylos'una Yorum
2016, Proklos: Adlandırmanın Ontotelojisi. Platon'un Kratylos'una Yorum. İstanbul: Dergâh Yayınları.

Neredeyse bin yıllık bir geleneğin, Platon'un Akademeia'sındaki halefler silsilesinin son halkalarından biridir Proklos. Onun hayatını yazan Marinos'un aktardığı kadarıyla, ilk defa Atina’ya gelen Proklos, felsefenin koruyucusu olan tanrıça Athena’nın evi olan Akropolis’i ziyaret ettiğinde, kapıdaki muhafız “Hakikaten, sen gelmeseydin, ben burayı kilitleyecektim” der. Kendisi MS 412'de İstanbul'da doğmuş, Lykia'da büyümüş, Atina'da Platon'un makamına oturmuştur. Onun Platon'un diyaloglarına yazdığı yorumları, sadece Platoncu geleneğin değil, bu geleneğe dolaylı ya da dolaysız bir şekilde sızan bütün bilgi birikiminin de göz kamaştırıcı bir görünümünü sunar.

Elinizdeki kitap Platon’un Kratylos’una yönelik bilinen ve günümüze ulaşan tek yorum olmasıyla ayrı bir önem taşımaktadır. Kratylos'ta karşımıza çıkan ad(landırmay)a dair kökensel sorular, Platon’un “Kraytlos”una Yorum'da Proklos'un ontoteolojisinin kapısını açan anahtarlara dönüşürler. Kratylos'ta Sokrates'in hakkında oldukça çekinceli konuştuğu tanrı adları, Proklos'un sınır tanımayan yorum pratiğinde evrenin sırrını ifşa eden birer işaret fişeği haline gelirler.

Ebat: 13,5x21 cm
Sayfa Sayısı: 3
84
ISBN: 978-975-995-703-2
Fiyatı: 18 TL
Felsefe Serisi 36

Saturday, February 27, 2016

HERAKLEITOS: TESTIMONIA-FRAGMENTA-IMITATIONES (İSTANBUL: DERGÂH YAYINLARI, FELSEFE SERİSİ 32) (ED.)

Herakleitos: Testimonia-Fragmenta-Imitationes 
2016, Herakleitos: Testimonia-Fragmenta-Imitationes (çev. Güvenç Şar - Erdal Yıldız; ed. Erman Gören). İstanbul: Dergâh Yayınları.

Herakleitos’un her bir fragmanı farklı felsefi, filololojik bağlamlarda ve farklı dönemlerde, çok çitli biçimlerde açıklanıp, anlaşılıp yorumlanmaya çalışılıyor. Herakleitos’un gizemli, karanlık ve kapalı, bazen de gereğinden açık olan sözleri, onu anlamaya nelik merakı arttırırken yeni düşünme tutamakları da sağlıyor. Bu bakımdan Herakleitos’un düşüncelerini anlamak için sadece onun fragmanlarının değil, aynı zamanda Herakleitos ile ilgili tanıklıkların ve taklitlerin de okuyucuyla buluşmasının yararlı olacağını düşünüyoruz.

Bu kitapta Diels-Kranz’ın Die Fragmente der Vorsokratiker başlıklı kitabının Herakleitos ile ilgili bölümünün tamamını yani Testimonia [Tanıklıklar]; Fragmenta [Fragmanlar]; Imitationes [Taklitler]’ini ilk kez eksiksiz olarak Eski Yunancadan Türkçeye çevirdik. Çevirimizin felsefe dünyamızda yeni düşünmelere kapı açması, yeni başlangıçlara olanak sağlaması dileğiyle...

Ebat: 13,5x21 cm
Sayfa Sayısı: 343
ISBN: 978-975-995-683-7
Fiyatı: 18 TL
Felsefe Serisi 32

Wednesday, February 17, 2016

EXPLAINING THE DIVINE NAMES: APOLLO'S ETYMOLOGIES AS ONTO(-THEO)LOGICAL RIDDLES

HDS/CSWR Fellows' Gathering, February 17, 2016 at noon

"Explaining the Divine Names: Apollo's Etymologies as Onto(-theo)logical Riddles." was presented on Center for Studies of World Religions (CSWR), Cambridge, MA, on February 17, 2016 at noon.

 Presentation

Saturday, November 14, 2015

ARKAİK YUNAN'DA ADLANDIRMA VE HAKİKAT (İSTANBUL: DERGÂH YAYINLARI, FELSEFE SERİSİ 30)

Arkaik Yunan'da Adlandırma Hakikat 
2015, Arkaik Yunan'da Adlandırma ve Hakikat. İstanbul: Dergâh Yayınları.  

Dil, düşüncenin eviyse şayet, deyiş yerindeyse, adlar da tuğlalarıdır. İnsan kendi duvar örme ustalığına o kadar güvenemez aslında; ama derme çatma da olsa tuğlaları dizmekten vazgeçemez. Her seferinde tanımlamak, beklentilerimizi ifade etmek, yüceltmek ya da yermek için adlandırırız, hatta yeniden adlandırırız. Yeni doğmuş bir bebeğe adını koyarken, yakın arkadaşımıza lakap takarken, namlı bir sokağın adını değiştirirken, kökensel bir adlandırma itkisinin varisleri olarak davranırız. Bu kökensel miras, medeniyetler ötesi bir bakış açısıyla Arkaik Yunan'a kadar geri götürülebilir.

Yunan şairi, düşünürü, sokaktaki insanı, dönemin meskûn dünyasına yayılan kendi toplumsal yaşamını yansıtan bir evrensel dil oluşturmak adına çocuğunu, sokağını, icat ettiği aleti, yarattığı eseri, kutsal ve dünyevi olanı, kısacası her şeyi adlandırırdı. Öte yandan, Yunan'ın her yerinde iz bırakan “rekabet” (agôn) kültürü bağlamında bu adlandırma yönelimi özel bir tarz kazanmıştır. Yunan şairi galip gelen kişiyi “övmek” için özel bir düzenek olarak adlardan yararlanırdı. Pindaros bu düzeneği şiirsel bir hakikati inşa etmek adına ustalıkla kullanmış; Platon gibi, Pindaros'un dizeleriyle büyüyen çocuklar ise bu hakikatin adlarla bağlantısını Kratylos diyaloğunda yeniden masaya yatırmıştır. Bugün hâlâ dizmeye çalıştığımız tuğlaların büyüsüne kapılıyorsak, kulağımızda kalan şairin sesinin etkisi altındayız demektir. 

Ebat: 16,5x23,5 cm
Sayfa Sayısı: 464
ISBN: 978-975-995-667-7
Fiyatı: 32 TL
Felsefe Serisi 30

Saturday, August 29, 2015

"GÜLER YÜZLÜ BİR KÜLTÜR"ÜN DEVAMLILIĞI: İSTANBUL ARKEOLOJİ MÜZELERİ KÜTÜPHANESİ EMEKTAR KÜTÜPHANECİSİ HAVVA KOÇ'LA SÖYLEŞİ [THE CONTINUITY OF "A SMILING CULTURE": AN INTERVIEW WITH HAVVA KOÇ, THE VETERAN LIBRARIAN OF THE LIBRARY OF ISTANBUL ARCHAEOLOGICAL MUSEUMS]

"Güler Yüzlü Bir Kültür"ün Devamlılığı: İstanbul Arkeoloji Müzeleri Kütüphanesi Emektar Kütüphanecisi Havva Koç'la Söyleşi

2015, ""Güler Yüzlü Bir Kültür"ün Devamlılığı: İstanbul Arkeoloji Müzeleri Kütüphanesi Emektar Kütüphanecisi Havva Koç'la Söyleşi [The Continuity of "a Smiling Culture": An Interview with Havva Koç, the Veteran Librarian of the Library of Istanbul Archaeological Museums]" Arkeoloji ve Sanat 149 (May-August 2015): 185-199.

Wednesday, August 5, 2015

PINDAROS: ALL VICTORY ODES (INTRODUCTION, TRANSLATION AND NOTES)

Pindaros: All Victory Odes
2015c, Pindaros: Bütün Zafer Şarkıları [Pindar: All Victory Odes] (ed. Derya Onder; a translation of Olympian, Pythian, Nemean, Isthmian Odes from Ancient Greek into Turkish with an introduction, glossary, indices, and notes - Istanbul: Kazim Taskent Classical Works Series 92, Yapi Kredi Publications, expanded and revised 2th edition, February 20232; ISBN: 978-975-08-3366-3; ISBN [2th edition]: 978-975-08-5527-6).

Pindaros (MÖ 518-438), lirik şiirler arasında yapıtları en iyi şekilde korunarak günümüze kadar gelen Yunan şairdir. Bütün Zafer Şarkıları ise bu türün (epinikion) ulaşabildiğimiz en geniş külliyatını oluşturur. Thebailı soylu bir aileye mensup olan Pindaros, yaşadığı dönemde en zorlu rakipleri olan Keoslu Simeonides ve onun yeğeni Bakkhylides ile girdiği zorlu şiirsel rekabetle nam salmıştır. Şiirlerinde yoğun şekilde kullandığı dramatik öğelerin parlaklığı büyük hayranlık kazanmasına ve Horatius, Catullus gibi Latin şiirinin öncü şairleri tarafından model alınmasına yol açmıştır. Zafer şarkılarında başvurulan mitler takip edilebilecek bir niteliğe sahip olsa da kullanılan yoğun metaforik dil, şiirsel biçimi zorlayan üslup ve özdeyişlerin derinliği şarkılara nüfuz edilmesi için okuyucunun da çabasını gerektirir. 

Ebat: 13.5 x 21 cm
Sayfa Sayısı: 312
ISBN: 978-975-08-3366-3
Fiyatı: 26 TL
Kâzım Taşkent Klasik Yapıtlar Serisi 92

Wednesday, July 22, 2015

SAPPHO'NUN SESİ VE "AKICI ÜSLUP"


Sappho'nun Sesi ve "Akıcı Üslup"

2015, "Sappho'nun Sesi ve "Akıcı Üslup"." Ozanın Gününde Bozcaada 2015 - Yılın Teması: Sappho İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 41-49.

Monday, June 22, 2015

KOLOPHON’LU YA DA SMYRNA’LI MIMNERMOS’TAN (MÖ 7. YÜZYILIN İKİNCİ YARISI) PARÇALAR [SOME FRAGMENTS FROM MIMNERMUS OF COLOPHON OR SMYRNA (THE SECOND HALF OF 7th CENTURY BCE)]


"Kolophon’lu ya da Smyrna'lı Mimnermos‘tan (MÖ 7. Yüzyılın İkinci Yarısı) Parçalar [Some Fragments from Mimnermus of Colophon or Smyrna (the Second Half of 7th Century BCE)]." in: Şiir ve İnşâ 6 (June-July-August - Summer 2015): 5-6.

Thursday, February 12, 2015

PLATON: SOKRATES'İN SAVUNMASI (ALFA-VERITAS DİZİSİ 5; GİRİŞ, YUNANCA METİN, ÇEVİRİ VE YORUM)


Platon: Sokrates'in Savunması
2015, Platon: Sokrates’in Savunması. İstanbul: Alfa Yayınları (Gözden geçirilmiş ikinci basım, ilk basımı 2006, Eski Yunancadan Türkçeye çeviri ve yorum, Yunanca orijinal metinle birlikte).

MÖ 399'un ilkbaharında, yetmiş yaşındayken dinsizlik ve gençlerin ahlakını bozma suçlamalarıyla Atina'da mahkeme önüne çıkarılan Sokrates "sözleriyle değil işleriyle" kendini sa-vunur. Kendisini "ustalıkla" savunacak bir konuşmayı okumayı, öğrencilerinin ödeyeceği yüklü bir kefaleti ya da hayatının son günlerini sürgünde geçirmeyi reddederek bile isteye ölümüne yürür. 

Savunma yorumcular tarafından sıklıkla çok az, hatta hiçbir felsefi ana fikre sahip olmamakla eleştirilir.

Oysa yukarıda sunulan öykü Savunma'nın sadece kurgusal iskeletidir. Platon'un mahkeme önün çıkardığı Sokrates'in kendisinden çok, onun hakikati ortaya çıkarma yollandır. Hakikati araştırma yolları Sokrates'in ahlakının kurucu öğeleridir. Aslında Savunma diyalektiğin diyalektik bir gerekçelendirilmesini sunar. Platon'u: gözünde itham edilen de Sokrates'in uğruna öldüğü de bu yöntemdir. Sokretes'in yaşamı da ölümü d bu yöntemin başarısını ortaya koyar. 

Ebat: 12x20 cm
Sayfa Sayısı: 225
ISBN: 978-605-171-028-0
Fiyatı: 14 TL
Veritas Serisi 5

Monday, January 5, 2015

PLATON: SOKRATES'İN SAVUNMASI (ALFA-FELSEFE SERİSİ 39; GİRİŞ, ÇEVİRİ VE YORUM)


Platon: Sokrates'in Savunması
2015, Platon: Sokrates’in Savunması. İstanbul: Alfa Yayınları (Gözden geçirilmiş ikinci basım, ilk basımı 2006, Eski Yunancadan Türkçeye çeviri ve yorum).

MÖ 399'un ilkbaharında, yetmiş yaşındayken dinsizlik ve gençlerin ahlakını bozma suçlamalarıyla Atina'da mahkeme önüne çıkarılan Sokrates "sözleriyle değil işleriyle" kendini sa-vunur. Kendisini "ustalıkla" savunacak bir konuşmayı okumayı, öğrencilerinin ödeyeceği yüklü bir kefaleti ya da hayatının son günlerini sürgünde geçirmeyi reddederek bile isteye ölümüne yürür. 

Savunma yorumcular tarafından sıklıkla çok az, hatta hiçbir felsefi ana fikre sahip olmamakla eleştirilir.

Oysa yukarıda sunulan öykü Savunma'nın sadece kurgusal iskeletidir. Platon'un mahkeme önün çıkardığı Sokrates'in kendisinden çok, onun hakikati ortaya çıkarma yollandır. Hakikati araştırma yolları Sokrates'in ahlakının kurucu öğeleridir. Aslında Savunma diyalektiğin diyalektik bir gerekçelendirilmesini sunar. Platon'u: gözünde itham edilen de Sokrates'in uğruna öldüğü de bu yöntemdir. Sokretes'in yaşamı da ölümü d bu yöntemin başarısını ortaya koyar. 

Ebat: 12x20 cm
Sayfa Sayısı: 180
ISBN: 978-605-171-005-1
Fiyatı: 10 TL
Felsefe Serisi 39

Friday, December 12, 2014

DOMNINUS OF LARISSA - ExClass 18: 287-292.

Domninus of Larissa (Riedlberger) 
"Domninus of Larissa, Encheiridion and Spurious Works. Introduction, Critical Text, English Translation, and Commentary by Peter Riedlberger, Mathematica Graeca Antiqua 2, Pisa/Rome: Fabrizio Serra Editore, 2013" şurada: Exemplaria Classica 18: 287-292.

Saturday, November 1, 2014

PINDAROS’UN ON BİRİNCİ NEMEA ŞARKISI: ARKAİK ÇAĞDA POLİTİK İKTİDARIN VE ZAFERİN SINIRLARI

Pindaros’un On Birinci Nemea Şarkısı:
Arkaik Çağda Politik İktidarın ve Zaferin Sınırları

 
2014, “Pindaros’un On Birinci Nemea Şarkısı: Arkaik Çağda Politik İktidarın ve Zaferin Sınırları.” şurada: Ç. Akşit - S. Kalaycıoğulları - R. Kayapınar - C. Üstünel Keyinci - R. Öztürk (eds.) (2014). In Memoriam Filiz Öktem. Ankara: Ankara Universitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Yayınları, 95-112.

Thursday, October 23, 2014

APÓLLŌN: AN EXTENDED ALLUSIVENESS OF A DIVINE RIDDLE

4th INTERNATIONAL CONFERENCE ON CLASSICAL STUDIES IN MEXICO
Universidad Nacional Autónoma de Mexico
Instituto de Investigaciones Filológias, Mexico City, MEXICO

Apóllōn: An Extended Allusiveness of a Divine Riddle" was presented on October 22th 2014 at 14:40 pm in Autonomous National University of Mexico, Institute of Filological Investigation (Mexico City/Mexico).




Saturday, July 5, 2014

YAKINDOĞU KÖKENLİ YILAN MOTİFİNİN YUNAN-ROMA DİNİNDEKİ ALIMLANIŞI

2014, “Yakındoğu Kökenli Yılan Motifinin Yunan-Roma Dinindeki Alımlanışı.” şurada: E. Gürsoy Naskali (ed.) (2014). Yılan Kitabı. İstanbul: Kitabevi Yayınları, 5-52.

Tuesday, June 10, 2014

KLASİK YUNAN TRAGEDYASINDA AD(LANDIRMAN)IN TRAJİK İŞLEVİ

Klasik Yunan Tragedyasında Ad(landırman)ın Trajik İşlevi

2014, “Klasik Yunan Tragedyasında Ad(landırman)ın Trajik İşlevi.” şurada: FLSF: Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi 17 (2014): 237-264.

ÖZET
Arkaik Yunan toplumunda adlar yalnızca ait oldukları kişiye işaret eden birer etiketten fazlasını ifade eder. Bu bağlamda adlar ait oldukları kişi ya da nesnenin bir tür “metafor”u olarak değerlendirilebilir. Toplumsal söylem üretiminin en önemli temsilcisi olan şairler bu temel toplumsal inanışa dayanarak Arkaik Yunan Şiiri’nde özellikle kişi adlarını etkili birer anlatım aygıtı olarak kullanmışlardır. Arkaik döneme özgü bu yaklaşım MÖ 6. yüzyılın ikinci yarısından itibaren tragedyanın kurucu şairleri tarafından devralınmıştır. Bu türden ad(landırma)lar tragedya şairleri tarafından tragedyanın özelleşmiş amaçlarını gerçekleştirmek üzere ustalıkla kullanılmıştır. Bu özelleşmiş amaçlar arasında “trajik” olanın kahramanın karakterinde ya da eylemlerinde nasıl ortaya çıktığını ve onun akıbetini nasıl belirlediğini ortaya koymak ilk sıralarda yer alır. Zira “trajik” olanın tragedya sahnesinde tam olarak ortaya çıkması şairin nihai amacıdır. Bu makalede klasik tragedyayla ilgili antik tanıklıklardan başlayarak çağdaş düşüncedeki alımlanışına kadar “trajik” olanın geçirdiği tarihsel evrim süreci bağlamında bu kavrayışın anlamı tartışılacak. Bunun yanı sıra belli başlı tragedya şairlerinin eserlerinden örnekler eşliğinde “trajik” olanın ifşa edilmesinde ad(landırma)ların oynadığı önemli rol çözümlenecektir.
Anahtar Sözcükler: Acıma ve Korku, Ad, Adlandırma, Mimesis, Ritüel, Trajik.

(The Tragic Function of Name/Naming in Classical Greek Tragedy)

ABSTRACT
Names express more than an etiquette that implies only the person they belong to in Archaic Greek society. In this context names can be considered as “metaphors” of the person or thing they designate. Being one of the most important agents of discourse production, poets have used names as effective narrative instruments with regard to this basic social belief. This approach of the archaic period has been inherited by the founder poets of tragedy since the second half of the sixth century BCE. The so-called names/namings have been used ingeniously by the tragedians in obtaining the specific objectives of tragedy. Among these objectives, putting forth the emergence of the “tragic” in the hero(ine)’s character and in his/her acts, and the way in which it determines his/her doom has priority. In this article I will investigate the significance of the term “tragic” starting with the ancient testimonies about tragedy up to the contemporary reception of extant literature. Besides, I will scrutinize how names/namings represent the “tragic” in various excerpts of principle tragic poets.
Keywords: Fear and Pity, Mimesis, Name, Naming, Ritual, Tragic.

Thursday, June 5, 2014

KLASİK ATİNA’DA AD(LANDIRMAN)IN RİTÜEL BAĞLAMI: AMPHIDROMIA


2014, “Klasik Atina’da Ad(landırman)ın Ritüel Bağlamı: Amphidromia.” şurada: N.E. Akyürek Şahin - M.E. Yıldız - M. Alkan (ed.) (2014). Eskiçağ Yazıları 6 (Akron VIII). İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 17-42.

Sunday, June 1, 2014

PAROS’LU ARKHILOKHOS’TAN (MÖ CA. 700-640) PARÇALAR

2014, "Paros’lu Arkhilokhos'tan (MÖ ca. 700-640) Parçalar.” şurada: Şiir ve İnşâ 4 (Mart-Nisan-Mayıs 2014): 12-13.

Saturday, November 16, 2013

PAIDEIA SEMİNERLERİ: "ATİNA’DA AD(LANDIRMAN)IN RİİTÜEL BAĞLAMI: AMPHIDROMIA"/PAIDEIA SEMINARS:THE RITUAL CONTEXT OF NAME/NAMING IN ATHENS: AMPHIDROMIA

Paideia Seminerleri
Eskiçağ Dilleri ve Kültürleri Bölümü
Yunan Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı (Ankara/Türkiye)

"Atina’da Ad(landırman)ın Ritüel Bağlamı: Amphidromia" başlıklı bildiri 15 Kasım 2013'te saat 15:00'de Ankara Üniversitesi Dil, Tarih ve Coğrafya Fakültesi'nde (Ankara) sunuldu.

Paideia Seminars
The Department of Ancient Culture and Literature
Division of Greek Language and Literature (Ankara/Turkey)

"The Ritual Context of Name/Naming in Athens: Amphidromia" was delivered on November 15th 2013 at 3:00 pm in Ankara University in The Faculty of Language, History and Geography (Ankara/Turkey).